Rechtspraak
werknemer/KLM
Werknemer (50 jaar) is sinds 23 november 1981 bij KLM in dienst, laatstelijk in de functie van gezagvoerder Boeing 777. Op 3 juli 2009 is bij werknemer een hoog alcoholpromillage geconstateerd. Hem is een vliegverbod opgelegd. Kort daarna heeft werknemer aan KLM meegedeeld een alcoholverslaving te hebben. Werknemer is daarvoor in behandeling gegaan. KLM heeft ontbinding van de arbeidsovereenkomst verzocht. Dit verzoek is afgewezen. KLM wil alleen praten over een beƫindiging van het dienstverband of een terugkeer in een functie op de grond. Thans vordert werknemer wedertewerkstelling als gezagsvoerder.
De kantonrechter oordeelt als volgt. De (voorheen) aan alcohol verslaafde werknemer loopt weliswaar een groter risico weer in de fout te gaan, maar dat risico is kenbaar en daarmee ook controleerbaar, mede door gebruik te maken van de door werknemer aangeboden controle-instrumenten (wekelijkse bloedtest, ondertoezichtstelling middels copiloot). Bovendien weet werknemer als geen ander dat hij zich op dit terrein geen enkele fout meer kan veroorloven. Dat andere vliegtuigmaatschappijen wellicht een strenger beleid voeren bij problematisch alcoholgebruik van hun piloten vormt geen rechtvaardiging voor de door KLM gemaakte afweging dat werknemer als piloot niet meer te vertrouwen is. KLM voert een dergelijk beleid blijkens het overgelegde Vademecum immers niet. Daaruit volgt immers dat gewerkt wordt aan hervatting van de oude functie. Gelet op voormelde omstandigheden en het lange vlekkeloze dienstverband dat werknemer voor zijn misstap had opgebouwd, is de kantonrechter voorshands van oordeel dat werknemer een laatste kans verdient om zijn werkzaamheden als gezagvoerder Boeing 777 weer te kunnen uitvoeren. De kantonrechter zal de gevorderde toelating tot de voor de terugkeer als gezagvoerder Boeing 777 benodigde training en tests en de wedertewerkstelling na de voltooiing van deze training en tests toewijzen.