Naar boven ↑

Rechtspraak

Total Mail Service BV/Beumer
Rechtbank Midden-Nederland, 21 oktober 2010

Total Mail Service BV/Beumer

Afwijzing ontbindingsverzoek. Niet halen van vooraf vastgestelde klantbezoeken in casu geen reden om disfunctioneren aan te nemen. Invloed economische crisis

Beumer (56 jaar) is sinds 1 januari 2006 in dienst van TMS in de functie van accountmanager. In juni en oktober 2009 heeft TMS aan Beumer bericht dat hij ten minste 12 klanten per week moet bezoeken. In reactie hierop heeft Beumer aangegeven dat dit aantal niet reƫel is. Op 13 augustus 2010 wordt Beumer op non-actief gesteld wegens het onaanvaardbaar lage aantal klanten dat hij wekelijks bezoekt. Volgens TMS is sprake van disfunctioneren en heeft zij in ieder geval het vertrouwen in een vruchtbare samenwerking verloren, zodat ontbinding zonder vergoeding volgens haar gepast is.

De kantonrechter oordeelt als volgt. TMS heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt dat het aantal van 12 klantbezoeken per week redelijk is. Daarbij komt dat TMS onvoldoende gemotiveerd heeft betwist dat in 2009 sprake was van interne onrust welke een negatief effect op het aantal klantbezoeken heeft gehad. Voorts speelt mee dat de economische crisis van invloed is op het aantal klantbezoeken. Deze omstandigheden vallen werknemer niet te verwijten. Onder deze omstandigheden kan geen sprake zijn van disfunctioneren. Daarbij komt nog dat TMS geen functioneringsgesprekken heeft gevoerd noch een duidelijk verbetertraject heeft gestart. Van een goed werkgever mag worden verwacht dat hij dit wel doet. Mede gezien de belangen van Beumer bij behoud van zijn baan (op 56-jarige leeftijd) dient het verzoek te worden afgewezen.

  • Instantie: Rechtbank Midden-Nederland
  • Datum uitspraak: 21-10-2010
  • Roepnaam: Total Mail Service BV/Beumer
  • Zaaknummer: 516834 HA VERZ 10-288
  • Nummer: AR-2010-1038
  • Onderwerpen: Afwijzing (7:685 BW)
  • Trefwoorden: ontbinding, afwijzing, disfunctioneren, economische crisis en verbetertraject