Rechtspraak
ASR Nederland N.V./werknemerRechtbank Midden-Nederland, 12 april 2013
ASR Nederland N.V./werknemer
Werknemer is in 1985 in dienst getreden van (een rechtsvoorganger van) ASR. Laatstelijk is hij werkzaam als senior op de afdeling ICT serviceketen pensioenen. Thans verzoekt ASR ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens jarenlang disfunctioneren. Werknemer is voldoende de kans geboden zijn functioneren te verbeteren. Zo heeft ASR de bedrijfsmaatschappelijk werkster ingeschakeld en is een cursus timemanagement aangeboden. In 2011 hebben voortgangsgesprekken plaatsgevonden.
De kantonrechter oordeelt als volgt. Voldoende aannemelijk is dat werknemer in de jaren 2008 tot en met 2011 in beoordelingen is aangesproken op zijn functioneren en dat afspraken zijn gemaakt over de verbetering van het functioneren. De gehele beoordeling over 2011 is matig. ASR heeft werknemer voldoende begeleid. Door een oorzaak die vooral bij werknemer zelf is gelegen, is het niet gelukt andere passende arbeid te vinden. De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden. Wel wordt aan werknemer een vergoeding toegekend. Volgens werknemer dient deze vergoeding gerelateerd te zijn aan het sociaal plan. Deze stelling wordt niet gevolgd. Boventalligheid is tussen partijen, ook voordat het sociaal plan tot stand kwam, niet aan de orde geweest, omdat op de wijze waarop werknemer functioneerde immer de focus is gelegd. Aan werknemer wordt een vergoeding toegekend met C=0,15 (€ 13.300 bruto).