Rechtspraak
ABN AMRO Bank N.V./werknemerUitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, 19 januari 2015
ABN AMRO Bank N.V./werknemer
Werknemer is sinds 2006 in dienst van (een rechtsvoorganger van) ABN AMRO. Hij is laatstelijk werkzaam in de functie kredietanalist. ABN AMRO verzoekt het UWV een ontslagvergunning te verlenen wegens disfunctioneren. Vanaf 2011 is er kritiek op het functioneren van werknemer. Vanaf 2011 heeft hij ook onvoldoende beoordelingen gekregen. Op 25 februari 2013 is werknemer arbeidsongeschikt geraakt als gevolg van een arbeidsongeval. ABN AMRO geeft aan hier bij de beoordeling over 2013 rekening mee te hebben gehouden, maar dat de beoordeling wederom onvoldoende is. Er is sprake van een beperkte ontwikkelbereidheid en een gebrek aan zelfreflectie in combinatie met de onvoldoende kwaliteit en kwantiteit van de analyses. Op 12 februari 2014 is een verbetertraject gestart, zonder resultaat. Werknemer voert verweer. Hij stelt dat hij het gevoel heeft dat ABN AMRO sinds 2012 tracht aan te sturen op een arbeidsconflict. Hij geeft aan dat hij jaarlijks ongeveer 350 tot 400 kredietdossiers behandelt, zodat de ophef over enkele dossiers niet zo zwaarwegend is. Volgens werknemer is sprake van een versnelde dossieropbouw jegens hem.
Het UWV verleent de ontslagvergunning. Daartoe is het volgende redengevend. ABN AMRO heeft aan de hand van de ingebrachte stukken voldoende aannemelijk gemaakt dat werknemer niet aan de gestelde functie-eisen voldoet. Vanaf 2011 is de beoordeling van het functioneren onvoldoende. Het verweer van werknemer leidt niet tot een ander standpunt, omdat hij alle kritiek van de hand wijst. Hij lijkt onvoldoende open te staan voor feedback en het kritisch kijken naar mogelijkheden tot verbetering en persoonlijke ontwikkeling. Het verweer van werknemer dat hij jarenlang voldoende heeft gefunctioneerd is begrijpelijk, maar aannemelijk is dat er – wellicht mede door de kredietcrisis – thans andere eisen aan een kredietanalist worden gesteld, waaraan werknemer niet dan wel onvoldoende kan voldoen. Het bezwaar van werknemer dat honderden kredietdossiers worden behandeld, zodat de ophef over enkele dossiers niet zwaarwegend is wordt niet gevolgd. Bij de analyses zijn grote belangen gediend. ABN AMRO heeft tijdig richting werknemer gesignaleerd dat het niet goed ging. Van concrete mogelijkheden tot herplaatsing van werknemer is niet gebleken.