Naar boven ↑

Rechtspraak

werknemer/Ritz-Carlton
Gerecht in Eerste Aanleg van Aruba, 22 september 2015
ECLI:NL:OGEAA:2015:363

werknemer/Ritz-Carlton

Bedreigen van collega levert een dringende reden voor ontslag op. Schending bedrijfsregels en geen respect voor leidinggevenden.

Werknemer is in dienst van Ritz-Carlton als croupier in haar casino. Op 9 februari 2015 is werknemer op staande voet ontslagen, omdat werknemer volgens Ritz-Carlton tijdens een incident met een collega op 7 februari 2015 de arm van die collega had omgedraaid en vervolgens met een van zijn vuisten tegen een muur in de werknemerskantine heeft geslagen (hierna: het incident), en omdat werknemer voorts volgens Ritz-Carlton tijdens een onderhoud met zijn superieuren op 8 februari 2015 met betrekking tot voormeld incident bedoelde collega heeft bedreigd.

Het Gerecht oordeelt als volgt. Die een dag na het incident door werknemer geuite bedreiging is – mede gelet op de voor werknemers geldende strakke regels op de werkvloer van Ritz-Carlton ook ter zake van omgang met collegae en superieuren, waarvan is gesteld noch gebleken dat werknemer die niet kende en waarvan evenmin is gesteld of gebleken dat die onredelijk zijn – zodanig ernstig dat werknemer daarmee reeds een dringende reden heeft gegeven aan Ritz-Carlton voor ontslag. Vorenstaande klemt te meer omdat werknemer zelfs in bijzijn van zijn superieuren dergelijk volstrekt ontoelaatbaar gedrag meent te kunnen vertonen, waarmee hij te kennen geeft dat hij zich wat hem betreft niet al te veel hoeft te storen aan ook voor hem geldende regels. Bij dit alles heeft te gelden dat werknemer bedoelde woorden heeft geuit een dag na het incident, zodat niet gezegd kan worden dat die woorden in een opwelling als gevolg van dat incident aan zijn mond zijn ontsnapt. Ook heeft te gelden dat het Gerecht wellicht tot een ander oordeel zou zijn gekomen als werknemer – waarvan is gesteld noch gebleken dat hij al eens eerder een dergelijke bedreiging heeft geuit op de werkvloer van Ritz-Carlton – alsnog zijn welgemeende excuses voor zijn verkeerde woorden had aangeboden aan Ritz-Carlton, met daarbij de welgemeende toezegging dat dit nooit meer zou gebeuren.