Naar boven ↑

Rechtspraak

werknemer c.s./Gemeente Den Haag
Rechtbank Den Haag (Locatie Den Haag), 18 mei 2021
ECLI:NL:RBDHA:2021:6040
Gemeente veroordeeld tot afgifte van bescheiden, waaronder protocollen en functieprofielen. Op staande voet ontslagen werknemer wenst zich te verdedigen in andere procedures, waarin hij onder meer aansprakelijk is gesteld voor vermeend geleden schade van circa 1,7 miljoen euro.

Feiten

Werknemer is in 2010 in dienst getreden bij de gemeente Den Haag. Laatstelijk was hij werkzaam in de functie van controller. Op 4 maart 2020 is werknemer op staande voet ontslagen. De gemeente beschuldigt hem er onder meer van dat hij ervoor heeft zorggedragen dat op grote schaal frauduleuze facturen zijn gemaakt, ingediend en betaald door medewerkers van de gemeente, terwijl daarvoor geen (volledige) prestatie is geleverd, dat hij zelf facturen heeft gefiatteerd zonder geldig mandaat en dat hij zelf valse facturen heeft gemaakt en laten betalen. De gemeente verwijt werknemer ook dat hij stelselmatig in strijd heeft gehandeld met de interne werkprocessen en de gedragscode van de gemeente. Er lopen inmiddels twee gerechtelijke procedures. Een omtrent de rechtsgeldigheid van het ontslag op staande voet en een andere zaak waarin de gemeente werknemer en zijn echtgenote aansprakelijk heeft gesteld voor de vermeend geleden schade ter hoogte van ongeveer 1,7 miljoen euro. In de onderhavige kort gedingprocedure vorderen werknemer en zijn echtgenote inzage in en afgifte van een aantal bescheiden. Zij voeren daartoe aan dat zij hun stellingen in de lopende procedures nader willen onderbouwen en zo nodig bewijzen aan de hand van de bescheiden en dat de gemeente daarover beschikt en zij niet.

Oordeel

De voorzieningenrechter oordeelt als volgt. De vordering die betrekking heeft op het ICT-protocol van de gemeente over de jaren 2012 tot en met 2020 is toewijsbaar. Werknemer stelt zich op het standpunt dat de gemeente, tegen de eigen protocollen in, digitale gegevens van hem heeft bekeken en wenst dat standpunt te onderbouwen en een eigen vordering tegen de gemeente in te stellen. De gemeente heeft ter zitting erkend dat zij geen belang heeft dat zich tegen afgifte verzet. Ook de vorderingen tot afgifte van de functieprofielen van de functie controller over de jaren 2012 tot en met 2021, het Protocol prestatieverklaringen en handleiding prestatieverklaringen over de jaren 2012 en 2020, het Protocol proces aanvraag tot betaling over de jaren 2021 en 2020, het Protocol Autorisatie Oracle-systeem en autorisatie medewerker(s) en het plan van aanpak met betrekking tot de reorganisatie DSB en opheffen bedrijfsbureaus in 2012 zijn toewijsbaar. De discussie in de lopende procedures gaat onder meer over de vraag of werknemer conform interne instructies heeft gehandeld, zodat werknemer en diens echtgenote belang hebben bij afgifte van voornoemde stukken. Er bestaat geen (zwaarwegend) belang aan de zijde van de gemeente dat zich tegen afgifte van die stukken verzet. Hetzelfde geldt voor een interne memo over hoe de gemeente de autorisatie van medewerkers organiseert. De gemeente is bevoegd om privacygevoelige passages zwart te lakken. De overige vorderingen worden afgewezen. Het betreft onder meer de vordering tot inzage in en afgifte van e-mailverkeer, ondertekende beoordelingsformulieren, notulen van overleggen en vorderingen die betrekking hebben op computeruitdraaien van rapporten van grootboekrekeningen, uitgaven leveranciers, inkooporders en facturen van de gemeente. Over sommige stukken zou werknemer zelf moeten kunnen beschikken, terwijl andere stukken van te grote omvang zijn. Een gebod tot afgifte daarvan strekt te ver en heeft het karakter van een fishing expedition.