Rechtspraak
Rechtbank Amsterdam (Locatie Amsterdam), 26 juli 2021
ECLI:NL:RBAMS:2021:6195
Feiten
(Deze uitspraak is een vervolg op AR 2021-1407.) KLM diende in samenspraak met werknemers een functiebeschrijving van de functie Teamleider Airside op te maken zoals die gold per 1 januari 2012 en deze aan de Commissie van Classificatiedeskundigen KLM (hierna: de Commissie) voor te leggen voor een weging per die datum. Partijen hebben bericht dat zij ondanks alle inspanningen er niet in zijn geslaagd om volledige overeenstemming te bereiken over genoemde functieomschrijving en dat deze derhalve ook niet ter weging aan de Commissie kan worden voorgelegd. Partijen zijn het erover eens dat op (slechts) twee punten geen overeenstemming is bereikt: (1) of de Teamleider Airside toentertijd incidenteel of structureel deelnam aan projecten en werkgroepen, en (2) het aantal medewerkers waaraan de Teamleider Airside in januari 2012 hiërarchisch (formeel) en functioneel leiding gaf.
Oordeel
De kantonrechter overweegt als volgt. Hoewel partijen dat niet hebben gesteld, wordt uit het feit dat zij over de overgebleven twee punten geen overeenstemming hebben kunnen bereiken en ook thans nog uitgebreid discussie voeren, opgemaakt dat deze onderdelen van de functiebeschrijving cruciaal zijn voor de inschaling. Er wordt daarom van uitgegaan dat ze van doorslaggevend belang zijn als de functie door de Commissie zou worden gewogen. Aangenomen wordt dat indien wordt vastgesteld dat de Teamleider Airside in januari 2012 structureel bijdroeg ‘aan projecten/werkgroepen onder leiding van de manager Operations voor het vergroten van de kwaliteit, veiligheid, efficiency en effectiviteit van afdelings- en werkprocessen’ en tevens formeel c.q. functioneel leidinggaf aan 15 c.q. 30 medewerkers, deze functie reeds in januari 2012 onder schaal A09 viel. Niet valt in te zien waarom partijen anders nog debat zouden hebben over deze punten. De kantonrechter kan op grond van de stukken niet met zekerheid het antwoord op die twee punten vaststellen. KLM kan zich echter niet verschuilen achter het feit dat geen functieomschrijving is opgemaakt per 1 januari 2012. Werknemers hebben immers ruim daarvoor al verzocht de functie te herwaarderen. Omdat KLM toen geen actie heeft ondernomen, komt het nu voor haar rekening en risico dat op genoemde twee onderdelen niet goed meer is vast te stellen hoe die in januari 2012 door de Teamleider Airside werden ingevuld. Dat betekent dat wordt uitgegaan van de juistheid van de functiebeschrijving zoals deze door werknemers wordt onderschreven. Het voorgaande heeft tot gevolg dat de voormalige functie Teamleider Airside per 1 januari 2012 had moeten worden ingedeeld in schaal A09. De vordering van werknemers wordt op dat punt dan ook toegewezen.