Naar boven ↑

Rechtspraak

Werknemer/Jumbo supermarkten B.V.
Rechtbank Amsterdam (Locatie Amsterdam), 6 juli 2023
ECLI:NL:RBAMS:2023:4837
Werkneemster is op staande voet ontslagen wegens fraude met lotto-toto-loten. Werkgever krijgt een bewijsopdracht.

Feiten

Werkneemster is op 8 september 2007 in dienst getreden bij Jumbo. Zij vervulde laatstelijk de functie van medewerkster service. Werkneemster verrichtte onder meer werkzaamheden aan de servicebalie. Daar worden door klanten onder meer lotto-toto-loten aangeschaft en verzilverd. De kassa en het lotto-toto-systeem zijn niet aan elkaar gekoppeld. Dat betekent kort gezegd, voor zover relevant, dat eerst in het lotto-toto-systeem moet worden gecontroleerd of het door de klant ingeleverde lot een winnend lot is. Is dat het geval, dan dient de klant aan te geven of hij het lot wil laten uitbetalen of niet, hetgeen de medewerkster vervolgens dient aan te geven op het scherm van het lotto-toto-systeem. Kiest de klant voor uitbetalen, dan dient het bedrag vervolgens in de Jumbokassa te worden ingevoerd en geregistreerd als lotto-toto-uitbetaling, waarna het bedrag vanuit de Jumbokassa wordt uitbetaald. Wordt er gekozen voor niet uitbetalen in het lotto-toto-systeem dan blijft het lot actief zodat de klant het lot op een later moment kan verzilveren. Bij Jumbo zijn in november 2022 kasverschillen geconstateerd. Jumbo heeft vervolgens onderzoeksbureau Risk & Fraud Investigations (hierna: R&F) ingeschakeld. In het gesprek met werkneemster dat in dat kader is gevoerd, is werkneemster het verwijt gemaakt dat zij heeft gefraudeerd met lotto-toto loten. Werkneemster is vervolgens geschorst en op 28 november 2022 op staande voet ontslagen. Werkneemster vecht het ontslag op staande voet aan en verzoekt om betaling van een billijke vergoeding en transitievergoeding.

Oordeel

Vooropgesteld wordt dat zonder meer sprake is van een dringende reden als de door Jumbo aan werkneemster verweten gedragingen komen vast te staan, namelijk dat zij zichzelf heeft bevoordeeld door de lotto-toto loten van klanten ‘actief’ te laten maar wel uit te betalen en deze loten later zelf alsnog te verzilveren, ook met een verder smetteloos dienstverband van 15 jaar. Ter zitting is in dit verband in het bijzijn van partijen gekeken naar de door Jumbo in het geding gebrachte camerabeelden. Daarop is te zien dat werkneemster op een aantal momenten op het beeldscherm van de lotto-toto terminal op ‘niet-uitbetalen’ drukt, terwijl zij het lot wel uitbetaalt aan de klant, en ook dat zij loten in de prullenbak gooit en de zak verwijdert. Dat werkneemster verkeerd handelt bij de uitbetaling van de lotto-toto-loten, maakt echter nog niet direct dat sprake is van fraude. Daarvoor is nodig dat werkneemster diezelfde loten incasseert. Er kan op basis van de camerabeelden niet worden uitgesloten dat werkneemster – zoals zij heeft aangevoerd – loten heeft ingeleverd die zij of haar partner zelf gekocht hebben. Ook de door Jumbo in het geding gebrachte schriftelijke verklaringen van de twee werknemers die bij het gesprek met werkneemster op 24 november 2022 aanwezig waren en het gespreksverslag van R&F, zijn daarvoor vooralsnog onvoldoende overtuigend. Op Jumbo rust de bewijslast van haar stelling dat werkneemster zich schuldig heeft gemaakt aan fraude met de lotto-toto-uitbetalingen zoals omschreven in de ontslagbrief van 28 november 2022. Jumbo zal conform haar bewijsaanbod worden toegelaten tot dat bewijs.