Wetgeving
Verzamelwet SZW 2019
Wijziging van enkele wetten van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid alsmede enkele wetten van andere ministeriesontwikkeling
16-05-2019
Wetsvoorstel met relevante ontwikkelingen
Ingediend bij de Tweede Kamer op 22 juni 2018. Besluit van 17 april 2019, houdende wijziging van het Besluit Wfsv in verband met enkele wijzigingen in de differentiatiesystematiek van de premie voor de Werkhervattingskas en tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van enkele onderdelen van de Verzamelwet SZW 2019 (Stb. 2019, 166). Dit besluit, alsmede artikel XVI, onderdelen Ba en Da, en artikel XXV van de Verzamelwet SZW 2019, treden in werking met ingang van 1 januari 2020.
In dit wijzigingsbesluit worden aanpassingen in de premiesystematiek van de Werkhervattingskas (voor de ZW en WIA) doorgevoerd, door (1) een gescheiden berekening van de sectorale en de individuele premie in te voeren, (2) het rekenpercentage af te schaffen en (3) het gemiddelde werkgeversrisicopercentage aan te passen.
in werking
10-12-2018
In werking getreden wetsvoorstel
Ingediend bij de Tweede Kamer op 22 juni 2018. Wet van 17 oktober 2018 tot wijziging van enkele wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid alsmede enkele wetten van andere ministeries (Verzamelwet SZW 2019) (Stb. 2018, 424). Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld, waarbij de artikelen I, onderdeel A, VII, onderdeel C, onder 2, onderdelen c en d, XIIA, XVII, onderdeel A, en XXX, onderdelen aA en Aa, kunnen terugwerken tot en met een in dat besluit te bepalen tijdstip. Besluit van 18 oktober 2018 tot wijziging van diverse AMvB's van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in verband met technische wijzigingen (Stb. 2018, 424). Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2019, met uitzondering van de artikelen I, onderdeel 2, II, III, IV, V, VI, IX, XI, XIII, XIV, XV, XVI en XVII, die in werking treden met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst, en met uitzondering van artikel XVIII, onderdeel C, dat in werking treedt met ingang van de dag vier weken na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het is geplaatst, waarbij artikel V terugwerkt tot en met 1 januari 2018, artikel IX terugwerkt tot en met 5 november 2012, artikel XVI terugwerkt tot en met 1 januari 2015 en XVII, onderdelen A en B, terugwerkt tot en met 1 januari 2010. Artikel XVII, onderdeel D, treedt in werking op het tijdstip waarop de artikelen VII, onderdeel D, en XXXV van de Verzamelwet SZW 2019 in werking treden. Besluit van 8 november 2018 tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de artikelen van Verzamelwet SZW 2019 en enkele onderdelen van de Verzamelwet SZW 2017 (Stb. 2018, 425).
- de ATW is van toepassing op de vervaltermijnen van dit artikel, waardoor de termijn voor het indienen van een verzoek verlengd wordt als deze eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. Voor de overige termijnen, gesteld in titel 10 van Boek 7 BW, blijft gelden dat de ATW niet van toepassing is.
- het verbod om gegevens over de gezondheid te verwerken is niet van toepassing indien de verwerking geschiedt door de toezichthouder, voor zover deze verwerking noodzakelijk is voor het onderzoek naar arbeidsongevallen die leiden tot de dood, een blijvend letsel of een ziekenhuisopname. Hierdoor krijgt de Inspectie toegang tot medische gegevens van werknemers bij een arbeidsongeval.
- aan artikel 8 lid 3 zijn de woorden ‘of het niet hebben ontvangen van het afschrift’ toegevoegd. Deze wijziging strekt ertoe deze bepaling te verduidelijken, in die zin dat boven elke twijfel wordt verheven dat ook het geheel ontbreken van een afschrift van de melding door de dienstontvanger moet worden gemeld. Deze verduidelijking is noodzakelijk, omdat op overtreding van deze bepaling een boete is gesteld, zodat een duidelijke en kenbare norm van wezenlijk belang is.
- het UWV krijgt de mogelijkheid om ook re-integratiedienstverlening in te kopen voor mensen die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn verklaard en in de WW terechtkomen.
- de bewaarplicht van de zwangerschapsverklaring van de arts of verloskundige verschuift van de werkgever naar de werknemer.
- in verband met de nieuwe mogelijkheid om de ZW-periode te verlengen bij een te late aanvraag voor een WIA-uitkering door verzekerden die laatstelijk in dienstbetrekking stonden tot een werkgever die ERD is, wordt er in het nieuwe artikel 29 lid 11 ZW tevens in voorzien dat in die periode geen ziekengeld wordt uitgekeerd indien de WIA-aanvraag door de verzekerde zonder deugdelijke grond te laat is ingediend.
- de wachttijd wordt verlengd bij (1) de langere vrijwillige loondoorbetaling (artikel 24, eerste lid, Wet WIA), (2) bij het verlengen van de loondoorbetalingsperiode vanwege onvoldoende re-integratie-inspanningen door de werkgever (artikel 25 lid 9 WIA) en (3) het te laat indienen van de aanvraag van de WIA-uitkering (artikel 7:629 lid 11 a BW en artikel 76a lid 6a ZW).
ontwikkeling
12-11-2018
Wetsvoorstel met relevante ontwikkelingen
Ingediend bij de Tweede Kamer op 22 juni 2018. Gewijzigd voorstel van wet van 4 oktober 2018 en eindverslag van 9 oktober 2018.
De ATW wordt van toepassing verklaard op de vervaltermijnen genoemd in artikel 7:686a lid 4 BW. Voor de overige termijnen, gesteld in titel 10 van Boek 7 BW, blijft gelden dat de ATW niet van toepassing is. De Eerste Kamer heeft de Verzamelwet SZW 2019 op 16 oktober jl. als hamerstuk afgedaan.
ontwikkeling
18-10-2018
Wetsvoorstel met relevante ontwikkelingen
Ingediend bij de Tweede Kamer op 22 juni 2018. Nota van wijziging van 5 september 2018, verslag van 10 september 2018, nota naar aanleiding van het verslag van 21 september 2018 en tweede nota van wijziging van 21 september 2018.
In de tweede nota van wijziging zijn enkele technische wijzigingen aangebracht.
De bewaarplicht van de zwangerschapsverklaring van de arts of verloskundige verschuift van de werkgever naar de werknemer. De werknemer moet de zwangerschapsverklaring op verzoek van het UWV, bij een controle, overleggen. Dit geldt ook voor de zelfstandige. De zwangerschapsverklaring hoeft niet meer standaard te worden overgelegd aan het UWV. De vakantie-uitkering behorend bij de zwangerschaps- en bevallingsuitkering van de zelfstandige zal gelijktijdig met de uitkering worden uitbetaald (dat gebeurt nu op jaarbasis).
In artikel 4 zijn de bepalingen bij elkaar gebracht om inzicht te geven in de gegevensverwerking die voortvloeit uit de administratieve samenwerking tussen lidstaten, en tussen de Nederlandse bestuursorganen en toezichthouders, bij het toezicht op de naleving van de regels betreffende arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden die gelden voor gedetacheerde werknemers op grond van de Detacheringsrichtlijn, teneinde deze werknemers in de hele EU hetzelfde minimumbeschermingsniveau te bieden. Bij AMvB worden regels gesteld met betrekking tot de gegevens die verwerkt worden op grond van dit artikel, de wijze waarop die gegevens worden verwerkt alsmede de bij de gegevensverstrekking in acht te nemen termijnen. In artikel 8 is verduidelijkt dat de dienstontvanger niet alleen onjuistheden dient te melden maar het ook dient te melden indien hij geen afschrift van de melding heeft ontvangen.
Het UWV krijgt de mogelijkheid om ook externe re-integratiedienstverlening in te kopen voor 35-minners die in de WW terecht zijn gekomen. De beoogde inwerkingtredingsdatum is 1 januari 2019.
Aan artikel 29b lid 1 sub b worden een aantal wetsartikelen toegevoegd die zien op de verlenging en correctie van de wachttijd.
wetsvoorstel
03-07-2018
Nieuw wetsvoorstel
Ingediend bij de Tweede Kamer op 22 juni 2018. Voorstel van wet en memorie van toelichting van 22 juni 2018.
Dit wetsvoorstel beoogt een aantal wetten op het terrein van het ministerie van SZW te wijzigen.
Artikel 7:686a lid 4 BW:
- voorgesteld wordt de ATW van toepassing te verklaren op de vervaltermijnen van dit artikel, waardoor de termijn voor het indienen van een verzoek verlengd wordt als deze eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. Voor de overige termijnen gesteld in titel 10 van Boek 7 BW blijft gelden dat de ATW niet van toepassing is.
Artikel 24 lid 10 ARBO:
- voorgesteld wordt om gebruik te maken van de ruimte die geboden wordt in de AVG om in nationale wetgeving een uitzondering te treffen op het verbod om bijzondere categorieën van persoonsgegevens te verwerken indien deze verwerking noodzakelijk is met het oog op de uitvoering van verplichtingen op het gebied van het arbeidsrecht en socialebeschermingsrecht. Hierdoor krijgt de Inspectie toegang tot medische gegeve
Artikel 29 ZW en 43 WIA:
- in verband met de nieuwe mogelijkheid om de ZW-periode te verlengen bij een te late aanvraag voor een WIA-uitkering door verzekerden die laatstelijk in dienstbetrekking stonden tot een werkgever die ERD is, wordt er in het nieuwe artikel 29 lid 11 ZW tevens in voorzien dat in die periode geen ziekengeld wordt uitgekeerd indien de WIA-aanvraag door de verzekerde zonder deugdelijke grond te laat is ingediend.