Naar boven ↑

Rechtspraak

Kern

A en B hebben gewerkt voor ex-werkgever. Zij hebben een eigen bedrijf opgericht en een aantal contacten van ex-werkgever benaderd. B heeft daarmee zijn relatiebeding overtreden. Aan de orde is de vraag of A, met wie geen relatie- of concurrentiebeding is overeengekomen, onrechtmatige concurrentie heeft bedreven jegens Euro-line met de eerdergenoemde klantencontacten. Bij de beantwoording van deze vraag wordt vooropgesteld dat het een ex-werknemer, die in zijn handelen niet wordt beperkt door een relatie- of concurrentiebeding, in beginsel vrijstaat met zijn voormalig werkgever te concurreren. In dat kader heeft de voormalig werkgever ook te dulden dat zijn ex-werknemer relaties van hem benadert. Van een ongeoorloofde concurrentie is volgens vaste rechtspraak eerst dan sprake wanneer de ex-werknemer met behulp van vertrouwelijke informatie van zijn voormalig werkgever duurzame relaties van die werkgever benadert op een wijze die stelselmatig en substantieel afbreuk doet aan het bedrijfsdebiet van de voormalig werkgever. Hiervan is naar voorlopig oordeel in dit geval geen sprake, nu het schrijven van een enkele brief of uitnodiging naar een beperkt aantal klanten van Euro-line niet als een stelselmatig profiteren van haar bedrijfsdebiet kan worden beschouwd. Of de relaties van Euro-line een duurzaam karakter droegen, en of A bij het aanschrijven van deze klanten gebruik heeft gemaakt van het klantenbestand van Euro-line, kan derhalve in het midden worden gelaten, evenals de vraag of op een substantiële wijze afbreuk is gedaan aan het debiet van Euro-line.

Dit alles laat onverlet dat op grond van bijkomende omstandigheden A en B toch onrechtmatig jegens ex werkgever hebben gehandeld. Daartoe is o.a. gesteld:

  • de domeinnaam en website www.enhetisroze.nl zijn geregistreerd en ontwikkeld in het kader van een huisstijlwijziging van Euro-line;
  • de verstuurde uitnodigingskaart hebben zij zich bediend van de door Euro-line gebruikte kleur roze en - al dan niet eenmalig - de slogan “pakkende gevelreclame”;
  • in directe nabijheid van Euro-line gevestigd;

Vordering van Euroline wordt toegewezen.