Rechtspraak
Rechtbank Midden-Nederland, 4 november 2010
ECLI:NL:RBUTR:2010:BO2890
Axent/Aegon Verzekeringsbemiddeling/werknemer
Werknemer (61 jaar) is sinds 2003 in dienst van Axent in de functie van uitvaartconsulent. Nadat deze functie is opgeheven, is werknemer op de afdeling call centre services gaan werken. Begin 2010 is de afdeling call centre services opgeheven. Op de gevolgen van de opheffing van de afdeling call centre services is het Sociaal Plan van Aegon Nederland van toepassing. De kern van het debat dat partijen hebben gevoerd, betreft de vraag of op de boventalligheid van werknemer het Sociaal Plan van toepassing is. Axent stelt dat dat niet het geval is. Zij legt daarbij de nadruk op het feit dat bij uitzondering voor werknemer als gevolg van zijn boventalligheid als uitvaartconsulent een bijzonder arrangement is gemaakt. Dat bestond uit zijn plaatsing boven de sterkte op de afdeling call centre services en de afspraak dat hij met ingang van 1 februari 2010 met vroegpensioen zou gaan.
De kantonrechter oordeelt als volgt. De (kennelijke) stelling van Axent dat de plaatsing van werknemer op de afdeling call centre services een soort van alternatieve beëindigingsvergoeding is, gaat niet op. Niet is gebleken dat de werkzaamheden die werknemer op de afdeling call centre services deed, in enig opzicht niet volwaardig waren. Bovendien is niet gebleken dat met werknemer duidelijk is afgesproken dat (en waarom) zijn aanstelling niet als een herplaatsing in de zin van de Gedragslijnen moet worden beschouwd maar in zekere mate gelijkgesteld moet worden met de beëindigingsvergoeding waarop hij aanspraak zou kunnen maken indien van herplaatsing geen sprake zou zijn. De huidige beëindiging van de arbeidsovereenkomst vindt dus niet een grondslag in de boventalligheid van werknemer als uitvaartconsulent en evenmin in de door Axent gestelde vroegpensioenafspraak met werknemer. Onder deze omstandigheden is niet in te zien waarom op de boventalligheid van werknemer het Sociaal Plan niet van toepassing is. Axent heeft immers niet gesteld dat van haar niet langer gevergd zou kunnen worden om werknemer langer bij de afdeling call centre services te laten werken indien die afdeling niet zou zijn opgeheven. De toepasselijkheid van het Sociaal Plan betekent dat voor werknemer een herplaatsingsprocedure geldt.
Het ontbindingsverzoek wordt derhalve afgewezen.