Rechtspraak
Rechtbank Midden-Nederland, 21 oktober 2010
ECLI:NL:RBZLY:2010:BZ5562
Total Mail Service B.V./werknemer
Werknemer (56 jaar) is sinds 2006 in dienst van Total Mail Service B.V. (hierna: TMS) als accountmanager. Thans verzoekt TMS ontbinding wegens disfunctioneren. Gesteld wordt dat werknemer er keer op keer op is gewezen dat hij meer klanten moest bezoeken. Hierover zijn concrete afspraken gemaakt. Ondanks de uitgebreide begeleiding zijn de prestaties van werknemer niet verbeterd.
De kantonrechter oordeelt als volgt. Het gestelde disfunctioneren is onvoldoende onderbouwd. TMS heeft niet aannemelijk gemaakt dat haar eis van twaalf klantbezoeken per week een redelijke en haalbare eis was. Dit geldt temeer omdat TMS de kantonrechter er onvoldoende van heeft kunnen overtuigen dat binnen haar onderneming en directie in 2009 geen sprake is geweest van de interne onrust en problemen waar werknemer zich op heeft beroepen. Voorts is aannemelijk dat de economische crisis de problemen bij het halen van de door TMS gestelde eis van twaalf klantbezoeken per week negatief heeft beïnvloed. Hoewel TMS stelt dat werknemer is begeleid, is dat op geen enkele wijze onderbouwd. Een met waarborgen omkleed verbetertraject ontbreekt. TMS heeft zich volstrekt onvoldoende ingespannen om werknemer indringend aan te spreken op haar bezwaren tegen zijn functioneren en hem de gelegenheid te geven haar bezwaren tegen zijn functioneren weg te nemen en het verlies van zijn baan (op de leeftijd van 56 jaar) te voorkomen. Volgt afwijzing van het ontbindingsverzoek.