Naar boven ↑

Rechtspraak

eisers/ Yorkshire Repak Europe B.V.
Rechtbank Zeeland-West-Brabant (Locatie Bergen op Zoom), 21 december 2022
ECLI:NL:RBZWB:2022:7829
Onvoldoende is gebleken dat eisers onder leiding en toezicht werken van het bedrijf op wiens locatie zij werken. Beroep op artikel 8 Waadi gaat niet op.

Feiten

Eisers (in totaal 33) zijn in dienst (geweest) van Yorkshire Repak Europe B.V. (hierna: Yorkshire). Yorkshire maakt onderdeel uit van een concern dat secundaire inspecties, etikettering, loonpakken en uitzendwerk verzorgt voor producenten van glazen verpakkingsmaterialen. Yorkshire verzorgt diensten voor Ardagh Group Netherlands B.V. (hierna te noemen: Ardagh) op Ardaghs locaties in Dongen en Moerdijk. Yorkshire en Ardagh hebben zowel voor de dienstverlening op de locatie Dongen als op locatie Moerdijk een contract “Agreement for the provision of services (frame agreement)” ondertekend, waarin onder meer staat opgenomen dat de medewerkers van Yorkshire rechtstreeks worden aangestuurd door de Operations Manager van Yorkshire en dat het Ardagh personeel niet is toegestaan om op enigerlei wijze leiding te geven aan Yorkshire medewerkers. In een brief van 21 juli 2021 heeft de gemachtigde van eisers aan Yorkshire geschreven dat Yorkshire op grond van artikel 8 lid 1 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) de arbeidsvoorwaarden in de Collectieve arbeidsovereenkomst Ardagh Glass Benelux (hierna: de cao) diende toe te passen voor eisers op gelijke wijze als Ardagh dat deed voor haar werknemers. Partijen hebben daarover gecorrespondeerd, maar zij hebben ter zake geen overeenstemming bereikt. Eisers vorderen in deze procedure onder meer een verklaring voor recht dat Yorkshire gehouden is de cao toe te passen op eisers en te bepalen dat zij recht hebben op dezelfde beloning als de werknemers van Ardagh.

Oordeel

 Voor de beoordeling van de vraag of sprake is van ter beschikking stellen van arbeidskrachten dient volgens artikel 1 lid 1 sub c Waadi aan vier cumulatieve voorwaarden te worden voldaan, te weten (1) de onderneming die arbeidskrachten ter beschikking stelt, dient hiervoor te worden vergoed, (2) de arbeidskrachten moeten aan een ander ter beschikking worden gesteld om arbeid te verrichten, (3) de arbeidskrachten moeten hun werkzaamheden uitvoeren onder toezicht en leiding van de ander aan wie zij ter beschikking zijn gesteld en (4) de arbeidskrachten hebben geen arbeidsovereenkomst met de partij aan wie zij ter beschikking zijn gesteld. Tussen partijen is niet in geschil dat is voldaan aan voorwaarde 1, 2 en 4. Partijen verschillen echter van mening over het antwoord op de vraag onder wiens toezicht en leiding eisers hun werkzaamheden bij Ardagh uitvoeren (voorwaarde 3). In de contracten die Yorkshire met Ardagh heeft gesloten is bepaald dat eisers onder toezicht en leiding van Yorkshire werken. De contractuele bepalingen zijn op zichzelf niet doorslaggevend; het gaat ook om de wijze waarop daaraan in de praktijk uitvoering is gegeven. Naar het oordeel van de kantonrechter hebben eisers onvoldoende feiten en omstandigheden gesteld waaruit volgt dat zij hun werkzaamheden onder toezicht en leiding van Ardagh uitvoeren. Eisers hebben enkel feiten gesteld over de situatie op locatie Dongen, maar hieruit is niet gebleken dat Ardagh toezicht en leiding heeft over de werkzaamheden. Zo stellen eisers dat zij op de locatie Dongen hun instructies ontvangen van de aldaar werkzame teamleider van Ardagh, maar uit de overlegde WhatsApp-conversatie blijkt enkel dat er nauw contact is geweest tussen eisers en de teamleider. Het is echter ook van belang hoe het contact met de andere medewerkers van Yorkshire bij Ardagh verloopt. Yorkshire heeft hiertoe gesteld dat zij zes shiftleaders heeft op de locatie Dongen, terwijl gesteld noch gebleken is dat de teamleider ook op die wijze contact heeft met de andere shiftleaders.  Hetgeen Yorkshire verder heeft aangevoerd, bevestigt temeer dat het toezicht en de leiding over het werk van eisers niet bij Ardagh ligt maar bij Yorkshire. Zo heeft Yorkshire onweersproken aangevoerd dat het werk van eisers, de secundaire inspecties, een afgebakend bedrijfsproces is in een apart gedeelte op de locaties van Ardagh en dat Ardagh dat werk zelf niet doet. Het ligt daarom in de rede dat Yorkshire en niet Ardagh het toezicht en de leiding op het werk uitvoert. Ook heeft Yorkshire onweersproken aangevoerd dat zij het ondernemersrisico loopt, dat zij voor de opleiding en training van eisers zorgt, alsmede voor de planning van het werk, de verlofaanvragen, de ziekmeldingen en de verzuimbegeleiding. Gelet op het bovenstaande oordeelt de kantonrechter dat niet is gebleken dat eisers hun werkzaamheden onder toezicht en leiding van Ardagh uitvoeren. Dat houdt in dat er geen situatie is als bedoeld in de Waadi. De verklaring voor recht wordt aldus afgewezen.