Rechtspraak
Rechtbank Zeeland-West-Brabant (Locatie Middelburg), 29 november 2023
ECLI:NL:RBZWB:2023:8298
Feiten
Werknemer is per 3 januari 2022 in dienst getreden bij werkgever (een bouwmarkt) in de functie van kassa-/klantenservicemedewerker. Op 18 maart 2022 heeft een klant bij werknemer met bonuspunten artikelen afgerekend voor een totaalbedrag van € 20,94. Deze punten stonden op een klantenpas. Werkgever heeft werknemer op 24 maart 2022 op staande voet ontslagen wegens het oneigenlijk gebruik van een klantenpas en het bewust niet scannen van goederen. Het ontslag is bij brief van 25 maart 2023 aan werknemer bevestigd. De gemachtigde van werkgever heeft werknemer brieven gestuurd waarin staat dat hij het teveel betaalde salaris en schadevergoedingen moet (terug)betalen. Werknemer heeft niet betaald. Werkgever vordert daarom betaling van € 621,95 (bestaande uit € 319,93 aan te veel betaald loon, € 20,94 aan schadevergoeding voor onterechte bonuspunten, € 196,19 als vergoeding voor niet-gescande artikelen, € 4,33 aan wettelijke rente, berekend tot en met 20 september 2022 en € 80,56 aan buitengerechtelijke incassokosten).
Oordeel
Volgens werkgever moet van de bij dagvaarding overlegde loonstrook van € 585,32 het bedrag van € 217,13 worden afgehaald, evenals € 48,26 aan terecht salaris (zoals op de andere loonstrook staat). Zo blijft het bedrag van € 319,93 over. Dit heeft werkgever tijdens de zitting nader toegelicht en werknemer heeft de juistheid van dit bedrag na de uitleg niet meer betwist. De kantonrechter zal daarom ook van de juistheid van het bedrag uitgaan. Nu werknemer wegens het ontslag op staande voet geen recht had op uitbetaling van loon over de volledige maand, heeft werkgever terecht een herberekening gemaakt. Het loon van € 319,93 dat werknemer te veel heeft ontvangen, moet hij daarom terugbetalen aan werknemer. Verder beweert werkgever dat werknemer bonuspunten van klanten heeft geüpload op een klantenpas die niet op zijn naam staat en dat werknemer de klantenpas heeft gebruikt om € 20,94 te betalen, waarbij hij ook verzuimde meerdere producten ter waarde van € 196,19 aan te slaan. Werknemer ontkent deze aantijgingen en beweert dat hij instructies van zijn werkgever volgde om bonuspunten op een pas bij de balie te uploaden. De kantonrechter merkt op dat de tijdstippen op de camerabeelden niet overeenkomen met die op de kassabonnen, maar dat de producten op de beelden wel overeenkomen met de bonnen. Verder blijkt uit de beelden dat werknemer een handscanner gebruikt met een duidelijk zichtbaar rood licht. Wat betreft het uploaden van bonuspunten op 17 maart 2022 constateert de kantonrechter dat werknemer een tweede kassabon lijkt te verbergen, die later volgens werkgever op de klantenpas is geüpload. De kantonrechter concludeert dat werknemer de klantenpas heeft gebruikt om bonuspunten van klanten te uploaden en de pas de volgende dag heeft laten gebruiken om € 20,94 te betalen. Daarom wordt de vordering van € 20,94 toegewezen, ongeacht de vraag of werknemer instructies had om niet-geüploade punten op een aparte kaart te scannen. Ook wordt de vergoeding voor niet-gescande producten toegewezen, omdat op de camerabeelden duidelijk is te zien dat werknemer artikelen doorschuift zonder deze te scannen.