Rechtspraak
werkgever/werknemerRechtbank Noord-Holland, 23 maart 2012
werkgever/werknemer
Werknemer (46 jaar) is sinds 2008 in dienst van werkgever, een onafhankelijke payment service provider voor zakelijke, elektronische betalingsmethoden. Sinds 1 januari 2011 is hij werkzaam in de functie van Executive Vice President – Human Resources (EVP-HR). Werkgever verzoekt ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens disfunctioneren. Gesteld wordt dat werknemer moeilijk met kritiek kan omgaan en daar emotioneel op reageert. Ondanks het feit dat werknemer herhaaldelijk op zijn gedrag is aangesproken, is in dat gedrag geen verbetering opgetreden.
De kantonrechter oordeelt dat een vruchtbare samenwerking niet meer tot de mogelijkheden behoort, zodat de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden. Ten aanzien van de vergoeding wordt overwogen dat niet is komen vast te staan dat het disfunctioneren, wat daar ook van zij, ooit helder is gemaakt aan werknemer, laat staan dat een verbetertraject is geboden. Evenmin kan gezegd worden dat werkgever een verbetertraject heeft nagestreefd en niet uit is geweest op de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. De wijze waarop werkgever zich tegenover werknemer heeft opgesteld, getuigt niet van goed werkgeverschap. Nu werkgever van de wijziging van de omstandigheden een ernstig verwijt kan worden gemaakt en deze daarmee volledig in de risicosfeer van werkgever ligt, acht de kantonrechter de door werknemer (subsidiair) verzochte vergoeding van € 300.000 billijk (C=3,3). Daarbij zijn de (eventuele) bonusaanspraak over 2011 en (het vervallen van) de optieregeling uitdrukkelijk buiten beschouwing gelaten.