Naar boven ↑

Rechtspraak

Werknemer heeft in de uitoefening van zijn werkzaamheden boetes opgelegd gekregen voor overtreding van de rijtijdenwet en voor overtreding van de regels voor de tachograaf in Spanje en Frankrijk. Het totale bedrag bedraagt € 6.102. Centraal staat de vraag of de werkgever gerechtigd is deze boetes op werknemer te verhalen.

De kantonrechter oordeelt als volgt. In artikel 7:661 lid 1 BW is bepaald dat de werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever, te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk is, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval kan, mede gelet op de aard van de overeenkomst, anders voortvloeien dan in de vorige zin is bepaald, zo vervolgt genoemd artikellid. Anders dan werknemer stelt is de reikwijdte van de bepaling niet beperkt tot zaakschade. In het tweede lid is bepaald dat afwijking van lid 1 van deze regel ten nadele van de werknemer slechts mogelijk is bij schriftelijke overeenkomst en slechts voor zover de werknemer te dier zake verzekerd is. Ook indien moet worden aangenomen dat de arbeidsovereenkomst een beding bevat als bedoeld in de Algemene chauffeursinfo 2007 van Europe Flyer onder de kop “Rijtijden wetten”, staat vast dat het voor de werknemer/chauffeur niet mogelijk is zich te verzekeren tegen schade in de vorm van verkeersboetes. Naar de kantonrechter begrijpt, betreft de eerste boete van € 4.601,- de onbruikbaarheid van de tachograaf van de door werknemer bestuurde vrachtwagen door het ontbreken van een papierrol, kennelijk bestemd voor het afdrukken van registratiebladen als bedoeld in EEG-Verordening nr. 3821/85 van 20 december 1985 betreffende het controleapparaat in het wegvervoer (Publicatieblad L 370). In die Verordening is bepaald dat de werkgever en de bestuurders toezien op de juiste werking en het juiste gebruik van het apparaat (artikel 13) en dat de werkgever de bestuurders voldoende registratiebladen verstrekt (artikel 14). Europe Flyer stelt zich dan ook ten onrechte op het standpunt dat de verantwoordelijkheid voor de aanwezigheid van een papierrol en een reserverol bij de chauffeur ligt en niet bij haar. Waar zij akte vraagt van het feit dat werknemer niet heeft weersproken dat de tachograaf goed werkte, komt de kantonrechter op grond van het ontbreken van de papierrol tot het oordeel dat, indien dit al zou moeten worden aangenomen, Europe Flyer niet heeft toegezien op het juiste gebruik van de tachograaf.

De boete van € 1.501,- betreft overtreding van rij- en rusttijdenregelingen. Onder deze omstandigheden leidt het in artikel 7:661 lid 1 BW bepaalde tot het oordeel, dat de aard van de arbeidsovereenkomst meebrengt dat de werkgever de gevolgen moet dragen van geringe fouten die de werknemer in de uitvoering van zijn werkzaamheden maakt, juist in een functie als die van chauffeur. Deze werkzaamheden stellen de werknemer immers vrijwel onafgebroken voor de taak zelfstandig beslissingen te nemen en handelend op te treden, waarbij kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben, en zulks te meer waar het hier gaat om koeltransporten. De boetes die door de Spaanse autoriteiten voor overtredingen van rijtijdenwetgeving worden opgelegd, zijn klaarblijkelijk zó hoog dat het risico daarvan niet geacht kan worden verdisconteerd te zijn in het tussen partijen overeengekomen loon. Reeds hierom is dit geval onvergelijkbaar met een boete op grond van de hier te lande geldende Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften.

Volgt afwijzing vordering Europe Flyer.