Rechtspraak
Gerechtshof Amsterdam (Locatie Amsterdam), 6 augustus 2013
ECLI:NL:GHAMS:2013:2419
werkneemster/Koninklijke Luchtvaartmaatschappij N.V.
Werkneemster is op 11 oktober 1986 in dienst getreden bij KLM in de functie van cabin attendant (stewardess). Met ingang van 20 maart 1996 is zij assistent-purser geworden. Zij heeft sinds 5 maart 2005 een aanstelling als purser voor 32 uur per week (80%). Op 3 december 2006 is zij voor langere tijd uitgevallen in verband met rugklachten. Vanaf augustus 2007 heeft zij haar werkzaamheden weer volledig verricht, waarna zij met ingang van 12 november 2009 wederom wegens rugklachten haar werkzaamheden heeft gestaakt. Het UWV heeft werkneemster met ingang van 9 februari 2012 een WIA-uitkering toegekend op basis van een arbeidsongeschiktheidspercentage van 51. Werkneemster vordert in de onderhavige zaak dat zij voor 50% wordt tewerkgesteld als purser, onder bepaalde beperkingen omdat zij niet alle werkzaamheden kan verrichten. De kantonrechter heeft deze vordering afgewezen en daarbij overwogen dat van KLM niet verwacht kan worden dat zij werkneemster indeelt op vluchten waarbij zij boven de sterkte vliegt.
Het hof oordeelt als volgt. Met ‘werken in de sterkte’ wordt bedoeld dat een purser naast het leiding geven aan de andere in de cabine werkzame personen (assistent-pursers en cabin attendants) en het verantwoordelijk zijn voor de ‘flight safety’ op een aantal vliegtuigtypes ook zelf is belast met het uitserveren van dranken en spijzen aan de passagiers. Niet in geschil is dat het ‘in de sterkte vliegen’ op een aantal van de door KLM gebruikte vliegtuigtypes (op bepaalde bestemmingen) tot de taken van een purser behoort en dat werkneemster op medische gronden – zij lijdt aan artrose als gevolg waarvan zij lichamelijk klachten ervaart – niet in staat is ‘in de sterkte’ te vliegen, ook niet voor het percentage waarvoor zij door het UWV arbeidsgeschikt is verklaard. Vaststaat voorts dat ook van een purser die in beginsel ‘boven de sterkte’ vliegt – hetgeen bij een aantal door KLM gebruikte vliegtuigtypes het geval is – wordt verwacht dat deze in voorkomende gevallen (ziekte, calamiteiten, indien er met een ander type vliegtuig wordt gevlogen dan voorzien) de fysiek belastende taken van een cabin attendant uitvoert en de desbetreffende werkzaamheden in ieder geval verricht gedurende de tijd dat de cabin attendants een (verplichte) rustpauze hebben en dat deze voorts in noodgevallen fysiek zwaar belastende handelingen moet verrichten om de passagiers in veiligheid te brengen. Werkneemster stelt dat zij in staat is de werkzaamheden van een purser die ‘boven de sterkte’ vliegt te verrichten en dat van KLM daarom verwacht kan worden dat zij niet ‘in de sterkte’ hoeft te werken op vluchten, waar pursers dat wel plegen te doen of alleen ingedeeld wordt op vluchten waar pursers ‘boven de sterkte’ werken. Het hof oordeelt dat uit diverse deskundigenrapportages blijkt dat werkneemster niet in staat is de werkzaamheden te verrichten. De vraag of van KLM kan worden verwacht dat zij werkneemster met restricties (niet het bedienend werk) tewerkstelt, beantwoordt het hof negatief.