Naar boven ↑

Rechtspraak

werknemer/VogelKahl B.V., h.o.d.n. McDonald's Veenendaal Drive
Rechtbank Midden-Nederland (Locatie Utrecht), 23 maart 2022
ECLI:NL:RBMNE:2022:3000
Medewerker fastfoodrestaurant die spaarpunten van klanten op zijn eigen account heeft bijgeschreven, is terecht op staande voet ontslagen. Fastfoodrestaurant heeft groot belang bij strikte toepassing en handhaving (huis)regels.

Feiten

Werknemer is in oktober 2018 bij McDonald’s Veenendaal in dienst getreden als medewerker Fast-Service III. Werknemer is op 22 december 2021 op staande voet ontslagen, omdat hij op 13 november 2021 op excessieve wijze spaarpunten van gasten op zijn eigen mailaccount zou hebben bijgeschreven. McDonald’s Veenendaal stelt daarbij dat het niet relevant is dat werknemer gasten heeft gevraagd of hij de punten ten eigen nutte bij mocht schrijven en beroept zich op haar zerotolerancebeleid als het gaat om fraude. Werknemer verzoekt het ontslag op staande voet te vernietigen en McDonald’s Veenendaal te veroordelen tot doorbetaling van loon en toelating van werknemer tot zijn werk.  

Oordeel

De kantonrechter oordeelt als volgt.

Onverwijlde opzegging en mededeling

Allereerst is volgens de kantonrechter voldaan aan de onverwijldheidseis. McDonald’s Veenendaal heeft op de zitting toegelicht dat het computersysteem van haar hoofdkantoor een app-account kan blokkeren als vreemd gebruik hiervan wordt waargenomen. Hiervan was op 13 november 2021 sprake. Het hoofdkantoor heeft het waargenomen gebruik vervolgens onderzocht. Toen bleek dat het account van een medewerker van McDonald’s Veenendaal was, heeft het hoofdkantoor de vestiging hiervan op 14 december 2021 op de hoogte gebracht. McDonald’s Veenendaal heeft vervolgens een extern onderzoek laten verrichten door een bedrijfsrecherchebureau. In dat kader is onder meer werknemer gehoord. Op 21 december 2021 heeft het bedrijfsrecherchebureau hierover aan McDonald’s Veenendaal gerapporteerd. McDonald’s Veenendaal heeft vervolgens juridisch advies ingewonnen en is op 22 december 2021 overgegaan tot ontslag. Een en ander is volgens de kantonrechter voldoende voortvarend. Ook is sprake van een onverwijlde mededeling, nu voor werknemer naar aanleiding van de ontslagbrief direct duidelijk moet zijn geweest dat het bijschrijven van spaarpunten van klanten op zijn eigen account tot de opzegging heeft geleid.

Dringende reden

De kantonrechter stelt vast dat de spaaractie van McDonald’s deel uitmaakt van haar marketingstrategie, waarbij een klant met spaarpunten wordt beloond voor de aankoop van een product. Die spaarpunten kan de klant verzilveren voor gratis producten. Bij die strategie wordt rekening gehouden met het feit dat niet elke klant ook daadwerkelijk punten zal sparen. Werknemer heeft erkend dat hij op 13 november 2021 spaarpunten van klanten op zijn eigen account heeft bijgeschreven. Naar het oordeel van de kantonrechter moet het duidelijk zijn geweest dat dit niet was toegestaan, ook niet als dit gebeurde met instemming van de klant. Zo hangen er verspreid over het restaurant posters met daarop de tekst ‘Wanneer de gast niet spaart, is het niet toegestaan om je eigen telefoon te scannen. Dit is strafbaar.’ Ook in de crewroom hangt een instructie dat het niet toegestaan om, wanneer een gast geen punten spaart, de punten zélf te sparen. Daarnaast staat in de huisregels dat het niet is toegestaan om producten, hoe klein ook, mee te nemen of te consumeren zonder af te rekenen, op straffe van ontslag op staande voet. De kantonrechter acht voldoende aannemelijk dat McDonald’s Veenendaal er groot belang bij heeft om haar regels strikt toe te passen en te handhaven. Zou zij dit niet doen, dan werkt dit misbruik in de hand. Het handelen van werknemer is zodanig ernstig dat dit kan worden aangemerkt als dringende reden voor ontslag op staande voet.

Conclusie

Het ontslag op staande voet is terecht gegeven en het verzoek tot vernietiging van het ontslag wordt afgewezen. Werknemer wordt veroordeeld tot betaling van een gefixeerde schadevergoeding.